Powered by Jasper Roberts - Blog

Klassiska Brownies

Godmorgon lillördag!
 
Hoppas ni alla sovit gott och är redo för en ny dag? Det är ju faktiskt lillördag idag, och efter denna arbetsdagen är det full fart mot helgen ju - underbart!
 
Idag ska jag färga mina ögonbryn! En tjej på mitt jobb har jobbat inom hud- och makeupvård innan och ska färga dem åt mig. Jag är rödhårig och har väldigt färglösa, ljusa ögonbryn, så det ska bli spännande att se hur det känns med lite mer färg i ansiktet. Förhoppningsvis blir det inte en alldeles för stor chock. ;-)
 
Eftersom det är lillördag idag så tänkte jag börja bloggdagen med ett bakverk, och inte vilket bakverk som helst! Nej, jag skulle nog vilja påstå att detta är ett av de bästa bakverk som finns, i alla fall om man som jag, är en riktig chokladälskare! Jag pratar om klassika amerikanska brownies! Kladdiga, krämiga och alldeles underbart chokladiga, helt enkelt!
 

Klassiska Brownies

 
ca 20 stycken
 
  • 125 gram smör
  • 200 gram mörk choklad
  • 4 ägg
  • 3 dl socker, eller strösötning
  • 2 dl vetemjöl
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 tsk bakpulver
 
  1. Smält smöret och chokladen tillsammans i en kastrull.
  2. Vispa samman ägg och socker så det blir vitt och pösigt.
  3. Rör sedan ner mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Tillsätt sist den smälta chokladblandningen.
  4. Häll smeten i en liten långpanna (20x30 cm) och grädda på 175 grader i ca 20 minuter.
 
   
 
Låt kakan svalna innan pudrar lite florsocker över, och skär den i rutor.
 
 
Mitt bästa tips? Gör dessa till helgen och bjud hem nära och kära på en kopp kaffe - och njuuut!