Powered by Jasper Roberts - Blog

Kasslergratäng med blomkål och pasta

Hej igen!
 
Nu är såväl arbetsdagen som mina dubbla möten slut på jobbet. Det var inte det roligaste av möten om man säger så... Så, för att föra tankarna åt annat håll så tänkte jag och en kompis/arbetskamrat göra eftermiddagen desto roligare! Vi lämnar barnen med deras pappor och sen drar vi iväg på en shoppingrunda inne i stan bara hon och jag, nu alldeles strax! Det blir garanterat både fika och mat när vi ändå är i farten, så kika in hos mig på Instagram om ni vill se uppdateringar från vår eftermiddag! Ni hittar mig i vanlig ordning om ni söker efter
 

@vardagsmatalajess

 
Innan jag beger mig iväg så tänkte jag ni kanske ville ha dagens lilla middagstips? Ja, jag tänkte köra ännu en gratängmiddag idag faktiskt. Just gratänger tillhör ju nämligen den där vardagsmaten som man verkligen uppskattar när man inte har så mycket tid att laga mat, eller lust kanske heller för den delen. Man slänger ner hela middagen i en enda form, och sen sköter den sig själv i ugnen medan man har tid att göra andra saker. Sen är det bara att servera!
 

Kasslergratäng med blomkål och pasta

 
4-6 portioner
 
  • ca 3-4 dl pasta
  • 500 gram kassler
  • 500 gram blomkål
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
  • 2 dl creme fraiche
  • ca 10 cm purjolök
  • 2 msk persilja
  • 1 dl ketchup
  • salt och peppar
 
  1. Koka pastan enligt anvisningarna på förpackningen. Häll av den och lägg den sedan i botten på en ugnssäker form. 
  2. Skiva kasslern och purjolöken. Blanda kassler, purjolök, persilja och blomkål och lägg det över pastan.
  3. Blanda samman matlagningsgrädde, creme fraiche och ketchup. Smaka av med salt och peppar.
  4. Häll såsen över kassler- och blomkålsröran i den ugnssäkra formen.
  5. Gratinera i ugnen på 225 grader i ca 20-25 minuter, tills gratängen får fin färg.
 
 
Servera sedan tillsammans med en god sallad.