Powered by Jasper Roberts - Blog

Stekt oxfilé

Välkommen Nyårsafton!
 
Ja hörrni, allra sista dagen på 2014 är här och ännu ett år att se fram emot om några timmar. Ska ni fira nyåret fullt ut med pompa och ståt eller blir det lite lugnare toner kanske? Vi ska hem till min goda vän Maria och hennes familj och fira med dem. Ni vet - äta gott i gott sällskap och kanske fyra av en raket eller två när klockan slår midnatt. 
 
Oxfilé är nog klassiskernas klassiker när det kommer till Nyårsaftons-middagen, eller vad säger ni? Ska ni äta oxfilé ikväll kanske? Om vi ska äta det? Jag vet ärligt talat inte! Vi ska hem till min vän Maria och hon ska bjuda på middagen. Jag ska ta med mig förrätten, men huvudrätten och efterrätten blir vi bjudna på och det blir en överraskning vad det blir. Spännande!
Nyfikna på min förrätt som jag tänkte förebereda här nu under förmiddagen? Ja, då kan jag berätta att jag planerar bjuda på små ostbollar med lite roliga och goda tillbehör! Jag tänkte att det borde passa oavsett vilken huvudrätten är, och jag menar, vem gillar inte ost? 
 
Hur som helst, oxfilé var det ja... Hur ska man då tillaga oxfilé på bästa sätt? Givetvis finns det flera olika tillagningssätt, men här kommer en liten grund för hur man på bästa sätt steker filén i skivor - det går snabbt och det är ofantligt gott! 
 

Stekt oxfilé


4 portioner
 
  • 500 gram oxfilé
  • salt
  • finmalen vitpeppar
  • grovmalen svartpeppar
  • smör
 
  1. Ta fram köttet i tid så det hinner bli rumstempererat.
  2. Skiva fyra skivor från mitten av filén, ca 125 gram/skiva.
  3. Torka av skivorna och krydda dem med salt och peppar.
  4. Hetta upp en stekpanna till hög värme och lägg i smör. Lägg ner köttet när smöret tystnat i pannan.
  5. Bryn köttet på båda sidorna så det får fin stekyta, och sänk sedan värmen. 
  6. Stek köttet till önskad temperatur (se nedan).
 

Temperaturguide oxfilé:

 - Blodig - ca 60 grader
 - Medium - ca 65 grader
 - Well Done - ca 70 grader

 


Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook