Powered by Jasper Roberts - Blog

Spättarulader i dill- och gräddsås

Hej hej!
 
Vet ni vad? Idag är det äntligen dags! Ja, jag ska ta tag i mitt julklappsshoppande - inte en dag för sent om man säger så, med tanke på att det imorgon bara är en ynka liten vecka kvar till julafton!
Jag ska alldeles strax köra och hämta min vän Maria och sen ska vi göra stan och Samarkand, så håll nu tummarna att jag hittar klappar till alla som jag ska ha! Som tur väl är så har jag ett litet hum om vad jag vill köpa till de flesta i alla fall, men lite letande får jag nog snällt räkna med ändå. Jag räknar dessutom kallt med att vi hittar lite god lunch och fika också när vi ändå är iväg. ;-)
 
Väl hemma sen så kommer ju det roligaste - slå in paketen! Jag vet inte exakt varför, men jag har alltid älskat att slå in paket! Speciellt kul är det så klart vid jul, för då finns det så många att slå in! Min sambo tycker att jag är lite småknäpp som blir som en litet barn när papper, snöre och tejp åker fram... Ja, vad säger man? Jag står för min lilla knäppgen. ;-)
 
I matväg då? Det är ju tisdag idag så varför inte lite fisk på tallriken? Det är ju bra att äta fisk minst en gång i veckan, men gärna fler - och det blir lättare att tänka på om man har en speciell fisk-dag på menyn. Här hemma brukar den dagen falla på tisdagar. Veckans fisktips blir en barnsligt lättlagad rätt där fisken tillagas tillsammans med såsen i ugnen, för att sedan kunna stå på bordet inom loppet är av ynka lite halvtimme. Enjoy!
 

Spättarulader i dill- och gräddsås


4 portioner
 
  • 600 gram spättafilé
  • 1,5 dl matlagningsgrädde
  • 1 paket färsk dill
  • salt och vitpeppar
 
  1. Lägg ut spättafiléerna och krydda dem med salt och vitpeppar.
  2. Rulla ihop spättafiléerna och lägg dem i en ugnsform.
  3. Hacka dillen och strö ut den över fisken.
  4. Slå över grädden och ställ in formen i ugnen på 200 grader i ca 15-20 minuter.
 
Servera ruladerna tillsammans med hemmagjort potatismos och en god råkostsallad.
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook