Powered by Jasper Roberts - Blog

Snabb Kasslergryta med pepparrot

Hej och godmorgon allesammans! Hoppas ni fått en riktigt bra start på denna tisdagen! 
 
Idag är jag ledig från jobbet, men jag har ett möte nu på förmiddagen som jag ser fram emot med spänning. Jag ska berätta för er vad det handlar om inom kort, men ännu så länge vill jag behålla min lilla hemlighet ett litet, litet tag till...
 
Efter mitt lilla jobbmöte så ska jag och mina små hem till min goda vän Maria och hälsa på henne och hennes pojkar. Det kommer med andra ord bli en riktig lek- och buseftermiddag för barnen och en kaffe-eftermiddag för mig. Härlig tisdag med andra ord, minst sagt! 
 
Vad ska ni själva hitta på? 
 
Jamen laga mat så klart! ;-) Idag vill jag bjuda er på en riktig snabbrätt som passar perfekt som vardagsmat, en rätt som går hem hos både vuxna och barn i detta hushållet. Kassler i en krämig sås med svag smak av pepparrot - jo, barnen älskar det! Kassler är ju dessutom det ultimata köttet för hemlagad snabbmat, den är ju redan färdig så det räcker ju att koka ihop såsen och sen är maten biff! Ja, alltså, så att säga. 
 

Kasslergryta med pepparrot


4 portioner
 
  • 500 gram kassler
  • ca 15-20 cm purjolök
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
  • 2,5 dl mjölk
  • 1 "tumme" pepparrot (efter smak)
  • salt och peppar
 
  1. Strimla kasslern och hacka purjolöken.
  2. Skala pepparroten och riv den på ett rivjärn.
  3. Fräs kassler och purjolök i en gryta i några minuter.
  4. Häll över grädden och mjölken och koka upp. 
  5. Tillsätt pepparroten och låt gryta puttra samman i ca 5 minuter.
  6. Red av till önskad konsistens och smaka sedan av med salt och peppar.
 
Servera exempelvis tillsammans med kokt potatis och förvälld broccoli. 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook



#1 - - Annika Fingal:

Vad reder du grytan med?
Maizena eller vetemjöl?

Svar: Jag reder alltid med vetemjöl eftersom jag oftast har det hemma, men det är ju en smaksak. Man kan ju likaväl reda med maizena om man föredrar det. :-)
Jessica Fransson

#2 - - Anonym:

Denna ska jag testa idag :-)

Svar: Spännande, hoppas det smakar! :-)
Jessica Fransson

#3 - - Karin Bengtsson:

Ska testa nu.

Svar: Hoppas det föll i smaken. :-)
Jessica Fransson

#4 - - Karin Bengtsson:

Den var jätte god. Kommer att göra den fler gånger. God både med potatis till och med ris. ☆☆☆☆☆ femstjärnor