Powered by Jasper Roberts - Blog

Pastasallad med bönor och rökt lax

Godmorgon Annandagen!
 
Fortfarande röd dag i kalendern, och det är fortfarande julledigt för de flesta av oss, men idag ska jag jobba. Jag ska strax sätta mig i bilen och köra iväg... Vi har haft en fantastisk jul med alla nära och kära verkligen: god mat, gott sällskap och besök av självaste Jultomten som hade med sig en massa fina klappar i sin säck till oss alla. Jag hoppas innerligt att ni alla har haft en riktigt mysig jul ni också!
 
Nu är det dock tillbaka till verkligheten igen, i alla fall för min del. Innan jag kör iväg mot min jobbdag så tänkte jag passa på att dela med mig av ett litet lunch- eller middagstips till er. Kanske kan det vara så att ni, som vi, ätit alldeles för mycket dessa dagarna och nu är sugen på något mer lättsamt - både ur tillagningssynpunkt och smak. Kanske är det så att ni har lite rökt lax kvar efter julbordsbuffén som skulle behöva göra något med. Då kan det passa bra med en sallad, en sallad som är välsmakade och lättsam men samtidigt matig, och framför allt väldigt god.
 

Pastasallad med bönor och rökt lax 


4 portioner
 
  • ca 600-800 gram rökt lax
  • 250 gram pasta
  • 1 broccolibukett
  • 1 zucchini
  • 1 burk kidneybönor
  • 1 citron
  • 2 msk olivolja
  • salt och peppar
 
  1. Koka pastan enligt anvisningarna på förpackningen. Häll av och låt svalna.
  2. Riv broccolin och zucchinin på rivjärn.
  3. Skölj av bönorna och blanda samman bönor med pasta och riven broccoli och zucchini.
  4. Blanda samman pressad citron och olivolja och häll över salladen. Krydda med salt och peppar.
  5. Bryt bitar av laxen och lägg över salladen.
 
Tips!
Självklart rör man ihop sin sallad med sina egna favorittillbehör och grönsaker.
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook