Powered by Jasper Roberts - Blog

Karré med dragonsmör och ugnsrostade rotsaker

Hej och godmorgon lördag!
 
Japp, jag är uppe med tuppen trots att det är lördag! Vad hände med min sovmorgon? Nej, ingen sovmorgon denna helgen inte, då jag har en jobbhelg framför mig. Jag ska faktiskt alldeles strax köra till jobbet medan resten av min lilla familj fortfarande ligger och sussar sött i sina sängar. Det ser minst sagt skönt ut...
 
Nåja, jobb var det som sagt! Det blir en lång arbetsdag idag, men när jag slutar så är det dags för julskyltning! Barnen och sambon möter upp mig efter jobbet tillsammans med goda vänner och sen ska vi alla spendera lördagskvällen tillsammans på julskyltningen och det ska bli jättemysigt.
Imorgon är det ju Första Advent redan vilket innebär att det snart är jul... Ja, vad ska man säga? Har ni hunnit få några julkänslor än? Jag har inte en enda ännu kan jag ju säga, men jag hoppas att de innfinner sig snart - kanske kan julskyltningen bidra med en känsla eller två. 
 
Vad ska ni själva göra en lördag som denna?
 
Laga mat? Jo, klart ni ska! Idag skulle jag vilja tipsa om en helt enkel middag med stekt karré och ugnsrostade grönsaker - busenkelt och lika gott som det är enkelt. Pricken över i som höjer rätten? Servera köttet tillsammans med en liten klick hemmagjort dragonsmör! Jag lovar, det gör hela skillnande mellan vardagsrätt och helglyx!
 

Karré med dragonsmör och ugnsrostad potatis



4 portioner
 
Dragonsmör:
  • 100 gram smör
  • 1 ask färsk persilja
  • 1 msk dragon
  • 0,5 msk vitvinsvinäger
  • salt och peppar
 
  1. Låt smöret bli rumstempererat.
  2. Blanda samman smör, persilja, dragon och vitvinsvinäger.
  3. Smaka av med salt och peppar.
 
 

Ugnsrostade rotsaker:
 
  • 600 gram fast potatis
  • 200 gram morötter
  • 0,5 purjolök
  • ca 2-3 msk olivolja
  • salt och svartpeppar
 
  1. Skala potatis och morötter och skär dem i sklyftor och stavar.
  2. Dela purjolöken i lite grövre bitar.
  3. Lägg potatis, morötter och purjolök i en ugnssäker form. 
  4. Krydda med salt och peppar, och blanda runt i olivoljan.
  5. Tillaga i ugnen på 200 grader i ca 30 minuter.
 
Stek karrékotletter (ca 6 minuter/sida) och servera dem tillsammans med dragonmsmöret och de ugnsrostade rotsakerna. Det är även gott med exempelvis lite gurkstavar till. 
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook