Powered by Jasper Roberts - Blog

Fläskwok med färsk ingefära och chili

Godkväll, godkväll!
 
Långt arbetspass, lång dag... Nu är middagen avklarad och uppäten och nu väntar en stund i soffan tillsammans med barnen innan de ska lägga sig. Jag tycker inte alls om långa dagar när det känns som om jag knappt hinner träffa barnen innan de ska lägga sig, men ibland måste det bli så ändå. 
 
Ikväll blev det riktig snabbmat här hemma eftersom jag mer eller mindre kom hem nästintill strax innan vi skulle äta. Jag slängde ihop en ultrasnabb kasslerpanna som var klar innan ens potatisen hade hunnit koka färdigt - sådan mat älskar jag sådana här dagar! Snabbt ska det gå, och gott ska det vara!
Ännu ett praktexempel på en sådan snabblagad och god maträtt är wok... Ja, wok går ju jättesnabbt att slänga ihop, och man kan ju ha lite vad som helst i den dessutom. Just i denna woken är det ganska få ingredienser, men utan att för den sakens skull göra avkall på smaken - Veckans Middag levererar igen. Det enda tråkiga med denna rätten är att den blir ganska färglös och intetsägande på tallriken, men jag lovar att man får raka motsatsen när det kommer till smaken. Prova!
 

Fläskwok med färsk ingefära och chili 


4 portioner
 
  • 500 gram fläskkött 
  • 1/4 vitkålshuvud
  • 1 "tumme" färsk ingefära
  • ca 15 cm purjolök
  • 1 röd chilifrukt
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1-2 msk kinesisk soja
  • salt och peppar
 
  1. Strimla köttet och vitkålen. Finhacka ingefära, purjolök, chili och vitlök.
  2. Stek alltsammans i olja i en stor stekpanna, eller wokpanna, i ca 10 minuter, tills köttet får fin färg.
  3. Smaka av woken med soja, salt och peppar.
 
Servera tillsammans med nykokta nudlar.
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook