Powered by Jasper Roberts - Blog

Matdagbok 31 augusti 2014

Godkväll, godkväll!
 
Ja, nu är ju nästan helgen över, hur har ni haft det? Bra hoppas jag! Ja, förresten så är det ju faktiskt inte bara helgen som snart är över, utan även augusti och med det även sommaren. I alla fall om man ska se till kalendermånaderna - själv tycker jag nog att det varit höst de sista två veckorna i augusti också, men men.
 
Ikväll har vi haft min lillebror och min 4-åriga brorson på besök, så det har varit ännu mer högljutt än vanligt. ;-) Det är härligt dock tycker jag att se barnen leka och ha roligt tillsammans, spciellt med tanke på att vi inte träffas så där jätteofta egentligen. När vi träffas så är det som om de aldrig gjort annat än lekt tillsammans i alla fall, och det är riktigt härligt att se. Jag bjöd dessutom på middag, och valet föll till slut på kycklingfilé. Älskade kyckling som har så oändligt många tillagningsmöjligheter! Ikväll stekte jag den och lät den sedan koka i en riktigt smakrik örtsås - receptet kommer så klart komma upp här på bloggen inom kort, för det blev en riktig hit till och med för alla tre barnen!
 
Först och främst tänkte jag dock fokusera på hela dagens matintag igen. Ja, jag fick lite blodad tand igår när man kcal-beräknade mitt dagliga intag så jag fortsatte även idag. Det är intressant att se hur mycket man får i sig på en dag faktiskt - jag äter som jag brukar och räknar i eftehand mest bara för att det är lite kul. Så här har den sista dagen i augusti 2014 sett ut.
 

Matdagbok 30/8 2014 = 1455 kcal

 
Frukost = 257 kcal: 1,5 dl Frax flingor med jordgubbar och blåbär med 1 dl minnimjölk + 1 Wasa husmansknäcke med 1 skiva rökt skinka, 2 msk keso och grönsakskrydda
 
Mellanmål = 88 kcal: 2 skivor Wasa Kanelknäcke
 
Lunch = 435 kcal: Makaronipudding med falukorv (ca 200 gram makaroner, 70 gram korv och äggstanning) + ca 2 msk ketchup
 
Mellanmål = 72 kcal: 1 stort rött äpple
 
Middag = 403 kcal: ca 100 gram kycklingfilé, 0,5 dl kokt ris, 1 dl ugnsbakade haricot verts och knappt 0,5 dl örtsås
 
Kvällsmål = 220 kcal: 2 Wasa Husman knäckebröd med 2 skivor rökt skinka + 4 msk minikeso och grönsakskrydda
 

Instagram: @vardagsmatalajess  

Vardagsmat a la Jess på Facebook