Powered by Jasper Roberts - Blog

Kycklinggryta med paprika

Godmorgon onsdag!!
 
Upp och hoppa? Nja... Ush, vad jag känner att jag behöver en sovmorgon nu!! Jag är ju så morgontrött i vanliga fall, och nu denna sista veckan har jag sovit dåligt, vilket ju klart inte gör mig mindre morgontrött om man säger så... Nåja, jag får snällt vänta med min sovmorgon tills på fredag.
 
Igår spenderade jag eftermiddagen och kvällen hemma hos goda vänner. Ett spontant fikabesök efter jobbet drog över till middagsbesök. Det är ju oftast de där besöken som är de bästa tycker jag, de spontana oplanerade! Ni vet, dem där man bara hänger, tar det lugnt och har det bra! Igår var en sådan dag. Det blev till och med ett litet besök till badplatsen och barnen hade så himla roligt tillsammans, som vanligt. Tacksam för fina vänner!
 
Idag tänkte vi faktiskt också gå ner till sjön och bada, jag och min lilla familj. Ja, alltså, efter jobbet... Kika gärna in på Instagram för små tjuvkikar in i min vardag: @vardagsmatalajess
 
Nu ska vi dock raskt gå över till dagens middag! Här kommer världens godaste kycklinggryta!! Gryta? Ja, man kan ju faktiskt äta grytor fast det inte är höst... Denna grytan är lättsam och färgglad - perfekt sommargryta!
 

Kycklinggryta med paprika

 
 
4 portioner
 
  • 500 gram kycklingfilé
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 gul paprika
  • 1 röd paprika
  • 400 gram kokosgrädde eller kokosmjölk
  • 1 tsk fisksås
  • 1 tsk sambal oelek
  • 1 msk pressad lime
  • salt och peppar
 
  1. Skala och hacka lök och vitlök. Kärna ut och tärna paprikorna, och strimla kycklingfiléerna.
  2. Fräs lök och vitlök i några sekunder, tillsätt sedan kycklingen och fräs tills den fått fin färg.
  3. Lägg i paprikan.
  4. Häll över kokosgrädde/mjölk och smaksätt med fisksås, sambal oelek och pressad lime.
  5. Koka upp och låt puttra ihop i ca 10 minuter.
  6. Smaka av med salt och peppar och red evetuellt av till önskad konsistens.
 
Servera tillsammans med ris eller nudlar, en god sallad och en stor klick mango chutney. Strö över nyklippt gräslök vid serveringen - det är både gott och fint!


 
Hoppas ni får en riktigt fin onsdag allesammans!