Powered by Jasper Roberts - Blog

Sockerfria Blåbärsscones

Hej och godkväll!!
 
Ja, det blir ett sent inlägg idag då jag nyss kommit hem efter en riktigt trevlig kväll i stan tillsammans med mina arbetskamrater. Vi har varit i Bowlinghallen ikväll och bowlat och efteråt blev vi bjudna på middag. Jag är ingen direkt skicklig bowlare, men jag tycker att det är väldigt roligt, och ikväll gjorde jag dessutom inte helt dåligt ifrån mig. Så, extra plus i kanten helt enkelt!
Middagen åt vi också i Bowlinghallen och den var förvånansvärt god! Jag beställde in kycklingfilé med mangosås och hasselbackspotatis. Portionen var så klart på tok för stor för min lilla mage, men det jag åt var riktigt gott verkligen, framför allt såsen. Mango tillhör ju en riktig favorit hos mig! Bilder på maten hittar ni så klart på Instagram om ni vill kika in där.
 

@vardagsmatalajess

 
Innan den fantastiskt trevliga kvällen har jag spenderat dagen på jobbet. Idag serverade jag kalops till lunch och lite chokladpudding till efterrätt. Morgonen började jag dessutom med att baka scones till frukost/mellanmål/fika... Ja, dessa sconesen funkar helt enkelt lika bra till vilket som! Antingen som de är, eller tillsammans med exempelvis lite ost och marmelad. Extra plus i kanten får de så klart för att de är sockerfria!
 

Sockerfria Blåbärsscones

 

ca 20 stycken
  • 15 dl vetemjöl
  • 1 tsk salt
  • 3 tsk bakpulver
  • 1 dl strösötning
  • 250 g kallt smör
  • 4 dl mjölk
  • ca 200 gram blåbär
 
 
  1. Blanda samman vetemjöl, salt, bakpulver och strösötning i en matberedare.
  2. Tärna smöret och lägg ner den i mjölblandningen. 
  3. Blanda samman vätskan och de torra ingredienserna till en deg. 
  4. Forma ca 20 stycken bollar av degen och lägg dem i bullformar. Tryck till dem något.
  5. Grädda sconesen i mitten av ugnen på 200 grader i cirka 15 minuter.
 
Servera helst ljumma, då är de som allra godast!