Powered by Jasper Roberts - Blog

Påskbuffé

Glad Långfredag allesammans!
 
Nu är det alldeles strax dags för mig att köra till jobbet och inleda min arbetshelg. Jag ska ju som sagt jobba hela långa påskhelgen och hela nästa vecka dessutom, så jag har en riktig långkörare framför mig nu! Det kommer dock bli mysigt med en massa god påskmat på jobbet också! Jag tänkte duka fram en rejäl påskbuffé imorgon där också nämligen, så jag kommer inte gå utan även om jag jobbar. 
Jag har ju en ganska färsk ny påsk-kategori här på bloggen där jag samlat mina påskrecept, så in där och kika om ni fortfarande behöver lite tips och inspiration inför helgens matextravaganza! Här kommer lite exempel och utdrag ut påskens alla läckerheter som jag själv absolut inte kan vara utan på mitt påskbord!
 

Påskbuffé

 
Helstekt lakritslamm: Ja, lamm hör ju helt klart påskbordet till! Här är ett litet annorlunda sätt att smaksätta lamm som ni måste vågra testa! Förnya lammtraditionen och prova smaksätt den med lakrits vet jag! 
 
Janssons Frestelse: Janssons, Janssons, Jansson! Vare sig det är jul eller påsk så bara måste det stå en riktigt krämig och smarik Janssons på bordet om ni frågar mig! Här är mitt bästa recept på denna klassiker!
 
Ört- och sesamgriljerad Påskskinka: Påskskinka är ju ännu ett måste så klart! Just vid påsk brukar jag griljera min skinka med lite örter och dessutom proteinrika sesamfrön. Senapsgriljering i all ära, men den höjs till helt nya höjder när man blandar i lite örter och sesamfrön i baldningen!
 
Hemmagjorda köttbullar: Påsk- och julbord går ju ofta hand i hand med några små skillander. Något som dock hör både jul- och påskbord till är ju prinskorv och köttbullar! Köttbullarna ska så klart vara hemmagjorda.
 
Omelett: En hemmagjord ugnsomelett hör till de flesta påskbord. Servera gärna med en god stuvning till - vad sägs exempelvis om spenat-, champinjon-, eller räkstuvning?!
 
Mini-Anjovispajer: Dessa små godingar påminner mycket om Janssons Frestelse, men med lite mer innehåll i ingredienslistan. Frågar man min sambo så är dessa dessutom mycket godare, och ett absolut måste på påskbuffén! Dessutom, så är de ju så himla söta att duka fram på bordet! 
 
Räkcheesecake: Min goda räkcheesecake får ofta agera huvudattraktion på mitt påskbord - den är en riktigt fröjd för ögat och lyser upp vilken buffé som helst! Den har rykande åtgång, så är ni många som ska samsas om härligheterna så rekommenderar jag att ni gör två!
 
 
 
 
Mango- och passionstårta: Dessert hör ju också buffén till, eller hur?! Mitt bästa tips är denna mango- och passionstårta som både är vacker och vansinnigt god! Dessutom är den mjölfri, sockerfri och med väldigt få kalorier! Låter det som en dröm? Ja, den smakar som en också kan jag lova!!
 
 
 

 
I övrigt måste man ju så klart även duka fram sill och ägghalvor! Godast är så klart sillen om man lägger in sin egen! I min påsk-kategori hittar ni recept på två olika sätt att lägga in sill, och med två olika smaksättningar dessutom. Min klassiska löksill gjord på tre sorters lök går verkligen inte av för hackor kan ni tro! Det är den godaste sillen ni någonsin kan göra själva, så ni bara måste prova. 
 
 
Missa inte att följa mig på Instagram under påsken för ytterligare en massa bilder på riktigt god mat:
 

@vardagsmatalajess

 
Jag ösnkar er nu allesammans en riktigt Glad Påsk fylld med massor av god mat och lika härligt sällskap!