Powered by Jasper Roberts - Blog

Löksill på tre sorters lök

Hej, hej igen!
 
Så, vad tycker ni om veckomatsedelns nya utseende och upplägg? Jag uppskattar era åsiker då jag så klart vill att ni, mina fina läsare ska trivas lika mycket på bloggen som jag gör! Så, vad tycker ni?
 
Imorse utlovades ett nytt påsktips idag, och här kommer det nu, som utlovat! Har ni provat att lägga in egen sill någon gång? Inte? Det är verkligen superenkelt, och blir ofta mycket godare än den man köper i butiken då man kan smaksätta sillen precis så som man själv vill! Det är ju aldrig fy skam, eller vad säger ni? 
Här kommer ett tips på hur man gör den absolut godaste löksillen till påskbuffén eller julbordet! Ska ni bara lägga in en enda sill själva någonsin, så är det helt enkelt denna! Hemligheten? Jag lägger in den med inte mindre än tre olika sorters lök!
 

Löksill på tre sorters lök

 
2 burkar inläggningssill (420 gram x 2)
 
  • 2 dl ättikssprit 12%
  • 4 dl vatten
  • 3 dl strösocker
  • 1 msk kryddpeppar
  • 10 cm purjolök
  • 0,5 rödlök
  • 0,5 gul lök
  • 0,5 dl dill
  • 2 lagerblad
 
  1. Ättikslag: Koka upp ättiksspit, vatten och socker. Låt kallna.
  2. Sköj sillen väl i kallt vatten och låt den rinna av. Skär den i bitar.
  3. Skriva purjolök, rödlök och gul lök.
  4. Varva sillbitarna i glasburkar med lök, kryddpeppar, dill och lagerblad.
  5. Häll på den kalla lagen och låt sedan sillen stå och dra i kylen i minst ett dygn innan den äts. 
 
Ställ fram på buffébordet antingen till påsk eller jul! Eller varför inte göra en ägg- och sillmacka vilken dag i veckan som helst?