Powered by Jasper Roberts - Blog

Laxpaket med potatis och rödlök

Godkväll min vänner!
 
Ja, vad ska man säga egentligen? Vi har haft en riktigt lika härlig dag idag! Solen har lyst på oss, och det hat varit sommarkänslor laget runt! Även denna dagen har vi spenderat hemma hos min svärfar och där har barnen sprungit runt i underkläderna på gräsmattan! Ja, det har verkligen varit sommar i april om man säger så! Nu mår jag bra kan ni tro!
 
Idag stod jag för matlagningen hemma hos svärfar och jag bjöd på inget mindre än laxpaket! En allt-i-ett-rätt som är lika smidig att tillaga på grillen en varm sommardag, som den är att tillaga i ugnen. Just idag gjorde jag dem i ugnen trots det fina vädret, men oavsett var jag tillagade dem så blev de uppskattade i alla fall, av både vuxna och barn - fullträff! 
Dagens hetaste tips? Gör laxpaket till Valborg på onsdag! Supermat med en känsla av sommar som passar alldeles ypperligt bra att äta på Valborgsmässoafton helt enkelt.
 

Laxpaket med potatis och rödlök

 
4 portioner
 
  • 4 portionsbitar lax
  • 8 normalstora potatisar
  • 2 stora morötter
  • 1 rödölk
  • ca 50 gram smör
  • salt och citronpeppar
 
 
 
  
 
  1. Skala och skiva både potatis och morötter tunnt. Skiva rödlöken.
  2. Riv av fyra stora ark aluminiumfolie.
  3. Lägg potatis- och morotsskivor i en hög i mitten på foliearket. Salta.
  4. Lägg laxbiten ovanpå och sedan rödlöken. Salta och peppra med citronpeppar.
  5. Hyvla ett par skivor smör och lägg överst.
  6. Nyp ihop foliearken till paket och lägg dem på en ugnsplåt, eller på grillen.
  7. Tillaga på 225 grader i ca 45 minuter (eller på grillen tills morötter och potatis är mjuk).
 
Servera tillsammans med kall sås, exempelvis kall hollandaise eller aioli. 
 
 
Nu är det strax sängen som hägrar för min del, jag har haft en underbar helt tillsammans med nära och kära, men imorgon är det måndag igen! Måndagar innebär ny arbetsvecka, och ny veckomatsedel! Mycket att se fram emot med andra ord! Vi ses och hörs!