Powered by Jasper Roberts - Blog

Korvgratäng med pasta och spenat

Godmorgon, godmorgon lediga onsdag!
 
Ja, jag är ledig mitt i veckan, har ni hört på maken?! Haha, ja, inte händer det ofta i alla fall, och vad som händer ännu mer sällan är att jag dessutom inte bara har ledig onsdag, utan även ledig torsdag imorgon! Det ni! Visserligen har det blivit så eftersom jag sedan ska jobba åtta dagar på raken efter det, men det tänker vi inte på än. ;-) Just nu fokuserar jag bara på min lilla mitt-i-veckan-ledighet, och njuter av den!
Hur ska jag då spendera min lediga onsdag? Ja ni, jag och barnen ska möta min vän Maria inne på Grand Samarkand vid lunch för lite mat, fika, shopping och framför allt gott sällskap! Sen har dessutom bästa Maria lovat att underhålla mina barn en liten stund medan jag får mina ögonbryn färgade igen! De börjar tappa lite färg nu så det är dags för en uppfräschning!
 
Vad hittar ni själva på idag?
 
Äter? Nja, kanske inte just nu, men under dagen blir det ju ett mål, eller fem-sex stycken snarare. Ja, i alla fall om ni äter lika ofta som jag gör dvs. Många små mål om dagen blir det! Innan min operation så kunde jag leva på pasta, och jag älskar fortfarande pasta, men jag äter det inte alls lika ofta numera... Ibland dyker det dock upp på bordet och då oftast på begärna av barnen! De frågar ofta efter spagetti och köttfärsås eller pasta och korv - den populäraste barnmaten? Nåväl, på detta sätta uppfyllde jag det senaste önskemålet om just pasta och korv: med en allt-i-ett-gratäng.
 

Korvgratäng med pasta och spenat

 
4 portioner
 
  • 300 gram pasta
  • 400 gram falukorv eller lättkorv
  • 1 gul lök
  • 2 msk paprikapulver
  • 1 liten påse färsk spenat (65 gram)
  • 4 ägg
  • 4 dl mjölk
  • 1 msk oregano
  • 2-3 tomater
  • ca 2 dl riven ost
  • salt och peppar
 
 
 
 
  1. Koka pastan enligt anvisningarna på förpackningen.
  2. Strimla falukorven och finhacka löken. Fräs korv och lök tillsammans med paprikapulver i några minuter, tills löken blir "genomskinlig". 
  3. Rör ner spenaten i korven tills den krymper ihop.
  4. Blanda samman korv- och spenatblandning med pasta i en ugnssäker form. 
  5. Vispa samman ägg och mjölk med oregano och salt och peppar. Häll äggstanningen över pasta- och korvblandningen i formen. 
  6. Skiva tomaterna och lägg dem överst. Toppa sedan med den rivna osten.
  7. Gratinera på 225 grader i ca 30 minuter.
 
Servera tillsammans med en god sallad!
 
 
Nu ska vi sätta oss ner och äta frukost här hemma jag och barnen, och sen kanske vi börjar vakna till liv efter det... Eller ja, barnen är det redan full fart på som vanligt, men jag behöver lite mer energi i kroppen innan jag officiellt kan titulera mig själv klarvaken. ;-)
 
Vi hörs igen under dagen då min räkcheesecake kommer här på bloggen! Ett klart måste varje påsk på buffébordet! Ha en riktigt bra lillördag allesammans!