Powered by Jasper Roberts - Blog

Dill- och pepparrotssill

Hej hej från ett soligt Blekinge!
 
Ja, hej igen allesammans! Just nu är jag och barnen nere i Blekinge och hälsar på min mamma. Vi har tagit det ganska lugnt och bara haft det bra tillsammans. Om en liten stund ska vi även möta min älskade mormor och följa med henne och shoppa lite kläder. Det vaknas nämligen dop i släkten om några veckor, och min lilla mormor ville ha lite smakråd på vad hon ska kunna ha på sig på dopet. Så, det ska jag, mamma och barnen hjälpa till med. 
 
En hel del godis har det ju också blivit... Påskägg från alla håll och kanter och barnen är så klart i sjunde himlen över allt godis! Ja, jag erkänner, jag äter så klart godis jag också - det ska inte stickas under stol med - men det tycker jag man kan få göra lite då och då, när man känner att man vill. Dessutom så är det ju trots allt påsk!
Godis hör ju liksom påsken till... Godis, och sill! Sill äts det ju i mängder under både jul, påsk och midsommar här i Sverige. Tycker du om sill? Här kommer då ännu ett litet tips på egen ilagd sill som jag smaksatt med dill och pepparrot! Ypperligt fint på påsk-, midsommar- eller julbuffén helt enkelt.
 

Dill- och pepparrotssill

 
 
2 burkar 5-minuterssill (420 gram x 2)
 
  • 4 dl creme fraiche
  • 0,5 dl riven pepparrot
  • 1 dl hackad dill
  • 0,5 tsk ättikssprit
  • 1 msk flytande honung
  • 0,5 rödlök
 
  1. Blanda samman creme fraiche, pepparrot, dill, ättikssprit och honung.
  2. Skiva rödlöken och blanda ner den.
  3. Låt sillen rinna av väl. Skär den i bitar och rör sedan ner den i dill- och pepparrotsröran.
  4. Lägg sillen i en glasburk och låt den dra i kylen i några timmar innan den äts.
 
 
Glad Påsk allesammans!