Powered by Jasper Roberts - Blog

Baconspäckad falukorv med rostad lök

Hej igen!
 
Ja, nu är måndagen minsann snart över och imorgon stundar veckans tråkigaste dag, eller är det så? Många säger att de tycker minst om just tisdagar. Jag menar, hur många gånger har man inte hört det? Själv har jag generellt inget emot tisdagar faktiskt, eller någon specifik dag i veckan för den delen utan jag anser benhårt att det blir vad man gör det till helt enkelt! Just denna tisdagen har jag kanske förvisso inget särskilt inplanerat, men jag ska spendera arbetsdagen tillsammans med en god vän och andra härliga arbetskollegor, och jag ska laga en massa god mat! Man får välja vad man fokuserar på!
 
Idag gjorde jag och min lilla familj en vanlig "tråkig" måndagskväll till en familjemyskväll med grillat ute på altanen och det förgyllde min måndag avsevärt i alla fall! Jag och min 5-åring tillverkade spett tillsammans och sambon och 3-åringen hjälptes åt att grilla dem!
Jag gjorde marinerade fläsk- och grönsaksspett till mig och sambon, och sonen tillverkade korv- och köttbullsspett till sig själv och sin lillasyster. Till det gjorde jag bakade potatisar, en god sallad och morotstzatziki. Ett väldigt enkelt sätt att förgylla vardagen är faktiskt med maten! 
 
Tillbringa tid tillsammans i köket med barnen tycker jag är viktigt, i den mån man kan och orkar. Ja, jag erkänner frivilligt att det är något av en fristad för mig att vara i köket för mig själv, och jag ser det som något av min egen lilla tid, då jag får vara i fred från allt och alla runtikring mig! Men, barnen får vara med dem också då och då, och i den mån de kan. Spett är ju ett ypperligt sätt för dem att hjälpa till, och det finns ju en uppsjö av andra saker de också kan göra, om man som förälder ger dem en chans. 
Ugnsbakad falukorv är en annan sådan rätt. Man skårar upp en korv, och sen får barnen hjälpa till att peta i vad man nu vill späcka den med! De tycker det är jätteroligt, och äter dessutom mycket bättre när det är dem "själva" som lagat maten! Här kommer en variant på ugnsbakad falukorv som barnen och sambon gjorde för ett litet tag sedan. 
 

Baconspäckad falukorv med rostad lök

 
4 portioner
 
  • 400 gram falukorv
  • 140 gram bacon
  • ca 2 msk senap
  • ca 0,5 dl rostad lök
 
  1. Skåra falukorven och lägg den i en ugnssäker form.
  2. Dela baconskivorna på mitten, vik dem och stoppa ner dem i falukorvsskårorna.
  3. Bred ut senapen på korven.
  4. Toppa med den rostade löken.
  5. Gratinera korven på 175 grader i ca 20-25 minuter - lägg evetuellt över lite aluminiumfolie mot slutet för att inte löken ska bli för svart. 
 
Servera exempelvis tillsammans med potatismos och en god sallad. 
Får barnen välja så vill de helt ha pommes frites till korven.
 
 
Nu tänkte jag kika på några av mina favoritserier, och sen säger jag godnatt för denna gången. Jag återkommer imorgon bitti med lite tips inför Valborgsmässoafton som faktiskt stundar på onsdag. Vi ses och hörs.