Powered by Jasper Roberts - Blog

Äppelkladdkaka

Hej och hå!
 
Hoppas ni haft en bra onsdag so far? Min har flutit på bra tycker jag, med en massa matlagning hela dagen lång på jobbet och jag älskar det! Nu har jag dessutom hämtat hem mina små trollungar från förskolan och vi tänkte att vi skulle mysa i soffan framför en film en stund innan pappan i familjen kommer hem. Vad ska ni själva hitta på?
 
Mat ska vi... jag, så klart även laga här hemma också. Jag satt och funderade ut nya matsedlar igår kväll inna jag lade mig, så nu har jag middagarna planerade för många veckor framåt och det känns riktigt skönt. Nu är det bara en storhandling som krävs också, och sen är det bara att tuta och köra vid spisen!
Idag tänkte jag att det skulle bli en grekiskt inspirerad allt-i-ett-fläskfilérätt. Allt-i-ett-rätter är det bästa jag vet verkligen, speciellt på vardagarna! Minimalt med ansträngning, och minimalt med disk dessutom! Jag älskar ju att laga mat, men att diska? Nja, låt oss bara säga att det inte tillhör favoritsysslorna! Nåväl, fläskfilé blir det alltså idag, och vill ni se en liten förmsak på filén innan receptet dyker upp här på bloggen? Ja, men då ska ni så klart kika in hos mig på Instagram redan ikväll!
 

@vardagsmatalajess

 
Förutom att laga mat så är ju en annan favoritsyssla att baka dock! Det är alltid, alltid, alltid roligt att baka! Håller ni inte med? Speciellt att prova nya saker att baka, det är det allra roligaste tycker jag! I helgen provade jag att smaksätta en kladdkaka med rivet äpple till fika på jobbet, och den blev väldigt god och precis så där lagom kladdig! Visserligen finns det kanske få saker som slår en klassisk chokladkladdkaka, men denna var verkligen inte fy skam, och det går så klart ypperligt bra att göra kladdkaka utan choklad i. Prova vet jag!
 

Äppelkladdkaka

 
 8-12 portioner
 
  • 200 gram smält smör
  • 3 ägg
  • 4,5 dl socker
  • 3,5 dl mjöl
  • 1,5 msk vaniljsocker
  • 3 röda äpplen
 
  1. Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
  2. Skala och riv ner äpplena grovt i äggblandningen. 
  3. Tillsätt vaniljsocker, mjöl och smör. Vispa samman till en slät smet.
  4. Häll smeten i en smord och bröad springform.
  5. Grädda kakan på 175 grader i ca 35-40 minuter.
  6. Ställ svalt innan servering och låt kakan stanna till sig.
 
Servera tillsammans med en klick grädde eller lite smaksatt kesella till en rykande het kopp kaffe!  
 
  
Tips!
Blanda i 2 msk kanel i smeten - alltid gott tillsammans med äpplen! 
 
#1 - - Carina M:

Detta lät så spännande så den ska jag testa på lördag när mina föräldrar kommer på besök, ser jättesmarrigt ut

Svar: Tack! Hoppas både du och föräldrarna tycker om den! :-)
Jessica Fransson