Powered by Jasper Roberts - Blog

Kycklinggryta med kokos och citrus

Godkväll tisdag!
 
Nu har jag precis lagt mina små trollungar i säng, och de sussar redan sött. Finns det något ljuvligare än att titta på sina barn när de sover? Nej, inte mycket i alla fall, det är en sak som är säker! Fridfulla och alldeles underbart vackra små oskyldiga liv. Kärlek!
 
Ikväll har vi ätit världens godaste tomatrisotto här hemma och båda barnen slickade tallrikarna! Det är alltid lika kul att se dem äta med så stor aptit! Receptet på min tomatrisotto kommer dyka inom kort här på bloggen, men vill ni redan nu få en liten tjuvkik på hur det ser ut så kolla in på mitt Instagram där det ligger en bild uppe.
 

@vardagsmatalajess

 
Ikväll tänkte jag bjuda på ett annat riktigt smaskigt recept! Nämligen en kycklinggryta med smak av kokosmjölk och citrus. Riktigt god och vacker att titta på verkligen, och även ganska stark tack vare currypastan som jag har i. Gillar ni stark mat är detta något för er! Gillar ni inte stark mat är detta något för er ändå, jag lovar!
 

Kycklinggryta med kokos och citrus

 
4 portioner
 
  • 400 gram kycklingfilé
  • 1 gul lök
  • 1 röd lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 röd paprika
  • 3 dl lätt kokosmjölk
  • 0,5 dl vatten
  • 2 tsk grön currypasta
  • 2 tsk fish sauce
  • 2 msk pressad lime
  • 1 msk pressad citron
  • salt och peppar
 
  1. Tärna kycklingfiléerna i småbitar. Finhacka löken och paprikan. Stek kyckling, lök och paprika tillsammans i en stekgryta. Krydda med salt och peppar.
  2. Häll över kokosmjölk, vatten, currypasta och fisksås.
  3. Koka upp och låt koka i ca 40 minuter under lock. 
  4. Smaka av med lime, citron och evetuellt mer salt  och peppar.
 
Servera tillsammans med kokt ris och en god sallad eller några kokta haricot verts.
 
 
Tips!
Grytan blir ganska stark tack vare den gröna currypastan. Har ni svårt för stark mat så ta bara hälften av currypastan, eller uteslut den eventuellt helt.