Powered by Jasper Roberts - Blog

Potatisgratäng på Mornaysås

God förmiddag denna sista novmeber dag för i år!
 
Nu är det alltså lördag och ikväll ska jag hem till en vän på lite glöggmys och trevligt sällskap. Det är första gången på väldigt länge som jag åker iväg helt själv utan varken sambo eller barn, och det ska bli väldigt skönt faktiskt att komma bort lite, bara jag. 
 
Innan kvällens bravader måste ju dock lördagsmiddagen planeras, eller hur? Har ni kanske redan planerat den? Vad ska ni då äta för gott? Berätta gärna! Om ni inte redan nu vet vad ni ska äta ikväll så kanske jag kan få tipsa om en god potatisgratäng!?
Härom veckan var jag och barnen hemma hos mina morföräldrar och hälsade på, och som vanligt bjöds det på en massa god mat och god fika. Min kära mormor bjöd på rökt kyckling, sallad, vinbärsgelé och en supergod potatisgratäng som hon hade gjort på Mornaysås. Självklart ville jag ju veta hur hon gjort, och här kommer nu min mormors goda gratängrecept.

Potatisgratäng på Mornaysås

 
6 portioner
 
  • 1 kg fast potatis
 
Mornaysås:
  • 5 dl mjölk
  • 2,5 msk vetemjöl
  • 1-2 msk smör
  • 1/2 tsk salt
  • peppar
  • 3 äggulor
 
  1. Rör ut mjölet med lite av mjölken i en kastrull. Tillsätt smöret och häll i resten av mjölken under omrörning.
  2. Koka upp och koka på svag värme ca 4 minuter tills den börjar tjockna. Smaka av med salt och peppar.
  3. Sänk värmen till låg så såsen slutar koka.
  4. Tillsätt 3 äggulor under vispning. Sjud såsen ca 2 minuter. 
 
Potatisgratäng:
  1. Skala och skiva potatisen tunt. Förväll potatisen i lättsaltat vatten i ca 5 minuter.
  2. Häll av vattnet och häll potatisen i en ugnssäker form. 
  3. Häll Mornaysåsen över potatisskivorna och blanda om.
  4. Gratinera i ugnen på 225 grader i ca 25-30 minuter, tills potatisen är mjuk och gratängen fått fin färg.
 
Servera exempelvis potatisgratängen till rökt kyckling som vi fick när vi åt denna hemma hos mormor sist. Glöm inte en god sallad vid sidan om! 
 
 
Jag hoppas ni får en riktigt bra lördag mina vänner, det tänker jag ha!