Powered by Jasper Roberts - Blog

Färs- och ärtfylld paprika

Välkommen härliga fredagseftermiddag!
 
Slutet på veckan är här ännu en gång, och det är en lika härligt rofylld känsla som infinner sig i kroppen som alla andra fredagseftermiddagar! Eller vad säger ni, visst är det något extra speciellt med en fredag eftermiddag?
 
Vad ska ni hitta på i helgen? Själv är jag ledig denna helgen och ska bara ta det lugnt ikväll tänkte jag. Imorgon kväll är jag bjuden hem till en nyfunnen vän där det vaknas lite glöggmys och trevligt sällskap, och det ser jag mycket fram emot. Det var längesedan jag hade en night out helt för mig själv, så det känns som att det är välbehövligt nu! 
På söndag sen är det ju redan 1a advent och då vankas det julskyltning tillsammans med familjen. Det blir så klart även adventsfika med årets första glögg och pepparkakor till skenet av tända ljus, och barnen längtar förfärligt mycket till att få öppna de första luckorna i sina lego-kalendrar!
 
Först och främst är det dock fredagskväll som gäller, och då ska det så klart vara fredagsmys på menyn. Jag tänkte mig en enkel men väldigt god middag som går snabbt att göra, men som ändå har helg-känsla. Jag pratar om fyllda paprikor! Det känns lite festligt, och man kan fylla dem med nästan vad som helt. Dessa fyllde jag med en röra på färs och ärter som är jättegod!
 

Färs- och ärtfylld paprika

4 portioner
 
  • 4 paprikor
  • 400 gram nötfärs
  • 1 gul lök
  • 2 msk tomatpuré
  • 200 gram naturell cream cheese
  • 1 köttbuljongtärning
  • 1 msk kinesisk soja
  • 1 msk gräslök
  • 200 gram gröna ärter
  • salt och peppar
 
 
 
  1. Börja med att dela paprikorna på mitten och kärna ur dem. Lägg dem på en bakplåtspappersklädd ugnsplåt.
  2. Finhacka löken och fräs den glansig. Bryn köttfärsen tillsammans med löken tills färsen är grynig och fått fin färg.
  3. Rör ner tomatpuré och cream cheese och smula ner buljongtärningen. Låt koka upp och puttra ihop i några minuter.
  4. Smaksätt med gräslök och kinesisk soja.
  5. Tillsätt ärtorna och låt dem puttra med tills de mjuknar.
  6. Smaka av färsröran med salt och peppar.
  7. Skeda ner färsröran i paprikahalvorna och toppa dem med riven, eller hyvlad, ost. 
  8. Gratinera i ugnen på 225 grader i ca 20-25 minuter, tills paprikorna börjat mjukna och osten fått fin färg.
 
Servera tillsammans med en god sallad!
 
 
Smaklig måltid, och trevlig fredagskväll allihopa!