Powered by Jasper Roberts - Blog

Päron med mandelmarängtäcke

God eftermiddag!
 
Ja, det är redan eftermiddag igen. Denna dagen har susat förbi mig verkligen! Jag passade på att köra och storhandla medan barnen var på förskolan, och det tog nästan hela förmiddagen. Nu har vi dock mat så det räcker i två veckor till, så vi slipper gå hungriga. ;-) Veckomatsedlarna är planerade fram till och med vecka 20 nu, så jag behöver inte tänka på det på ett litet tag. Skönt!
 
Imorgon är det ju fredag, och helg, igen. Då kanske ni vill baka något gott till helgmyset? Här kommer i så fall ett enkelt tips på supergoda päron som passar lika bra till fikat som efterrätt.
 

Päron med mandelmarängtäcke

 
6-8 portioner
 
  • 2,5 dl sötmandel
  • 100 gram margarin
  • 1 dl strösötning
  • 2 ägg
  • 4 stycken mogna päron
 
  1. Mal mandeln så fint som möjligt. Separera äggulorna och vitorna.
  2. Vispa samman margarin och strösötning. Tillsätt sedan mandeln och äggulorna så det blir en smet.
  3. Vispa äggvitorna till ett hårt skum och vänd försiktigt ner dem i smeten.
  4. Skala päronen och dela dem i halvor. Ta bort kärnhusen.
  5. Lägg päronhalvorna i en lätt smord pajform (eller liknande). Bred på mandelmarängen.
  6. Grädda päronen i mitten av ugnen på 225 grader i ca 20-25 minuter.
 
 
God att äta som den är till en kopp kaffe. Eller serverad som efterrätt med vispad grädde, eller en kall citronsås.
 
Vill man skålla och skala mandeln så gör man det. Jag har inte tålamod till det så jag maler ner min mandel med skal, och det går minst lika bra det. ;-)
 
Man kan göra den på välmogna, saftiga färska päron som jag oftast gör, eller kan man använda päronhalvor på burk om man hellre vill det. Använder man päron på burk är det viktigt att låta dem rinna av väl innan man lägger ner dem i formen.
Vilka päron man väljer är en smaksak, men använder man färska päron är det viktigt att välja en mjuk sort, och att de är välmogna, annars hinner de inte bli klara på den korta tiden i ugnen. Själv väljer jag gärna mina favoritpäron, nämligen japanska päron.
 
 
Supersaftiga och inte bara goda att baka med, utan även att njuta av som mellanmål i all sin enkelhet. Tyvärr oftast något lite dyrare än andra päron, men så värda vartenda krona! Smaka dem om ni inte redan gjort det.
 
Ikväll ska vi äta kycklingsallad till middag och det ska bli supergott. Jag har varit sugen på sallad i flera dagar, så nu är det hög tid! Sen återkommer jag senare ikväll med receptet på min supergoda, superenkla potatissallad som jag oftast gör när vi grillar.
 
På återseende!