Powered by Jasper Roberts - Blog

Mörk sockerfri chokladkaka

Hej mina vänner!
 
Nu är det färdigjobbat för min del för idag! Jag och barnen har varit i affären och köpt lite mat till ikväll också och nu har vi precis ätit lite mellanmål. Jag har mumsat i mig en mango jag, det är nog faktiskt min favoritfrukt! I alla fall för tillfället, det är så vansinnigt gott verkligen och jag köper flera stycken varje vecka. Mangon har ersatt mycket av mitt tidigare "gottegrisande", dvs godis, chips och dylikt som jag innan operationen åt dagligen.
 
På tal om att vara gottegris dock... Man kan ju faktiskt äta en hel del gott utan att det för den sakens skull måste vara kaloribomber. Igår fick jag en förfrågan om jag kunde baka en sockerfri chokladkaka och jag ställde mig och bakade en nästan med en gång för jag blev själv sugen. Jag tog det jag hade hemma och resultatet blev en helt sockerfri chokladkaka gjord på 72%-ig mörk choklad utan tillsatt socker.
 
Är ni sugna på en extra chokladig chokladkaka med riktigt mörk, djup och fyllig chokladsmak? Utan de extra kalorierna? Då är detta en kaka för er!
 

Mörk sockerfri chokladkaka

 
ca 12 bitar
 
  • 150 gram mörk kvalitetschoklad (70-95% utan tillsatt socker)
  • 150 gram margarin
  • 4 ägg
  • 2 dl strösötning 
  • 2,5 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
 
  1. Bryt chokladen i mindre bitar och smält den tillsammans med smöret. Låt svalna.
  2. Vispa samman ägg och strösötning och tillsätt sedan ner choklad-smörblandningen. 
  3. Tillsätt mjöl och bakpulver och rör ihop smeten försiktigt.
  4. Häll smeten i en smörjd och mjölad springform (ca 25 cm).
  5. Grädda i ugnen på 200 grader i ca 15 minuter (den ska vara lite lös i mitten).
 
 

Chokladglasyr med pepparmint

 
  • 50 gram mörk kvalitetschoklad (70-95% utan tillsatt socker)
  • 0,5 dl grädde (jag använde matlagningsgrädde med låg fetthalt)
  • ca 20 gram flytande margarin
  • ca 1 msk pepparmintsarom
 
  1. Bryt chokladen i mindre bitar och smält den tillsammans med grädde och margarin. Vispa samman till en slät glasyr.
  2. Smaka av med pepparmintsarom.
  3. Låt svalna något och bred sedan ut den på kakan.
 
 
Jag var ju så klart tvungen att smaka en bit igår när den kom ut från ugnen! Den var väldigt god tillsammans men en liten klick kesella hallon. Serveras annars garanterat med fördel tillsammans med lite glass eller grädde om man hellre vill det. 
 
Vill man göra kakan utan glasyr så gör man det, och likaså om man vill smaksätta glasyren med något annat så gör man det, eller låter man den "bara" smaka ren choklad.
Tänk bara på att använda en choklad som ni tycker om! Kakan kommer smaka precis likadant som den choklad ni väljer att använda. Använd gärna en smaksatt kvalitetschoklad för att variera smaken på kakan!
 
Bjud hem några vänner på fika och njut av en bit mörk chokladkaka till kaffet vet jag!
 
 
 

#1 - - Caisa-Britt Ericsson:

Hej Jess...
Som du frestar , din chokladkaka ser ju så läcker och god ut! Jag är också "opad"... och visst måste vi få unna oss godsaker ändå :) Det kan vi också... baka denna exempelvis. Tack för receptet!

#2 - - Simone:

Hej på dig!
Är det möjligt att ersätta sötningsmedel med honung, banan eller nån sylt?
Tack!

Svar: Hej!Jag har aldrig provat, men testa med exempelvis honung eller banan! Det kan funka, fast det blir ju så klart smak av banan, men tycker du om det så kör på! :-)
Jessica Fransson