Powered by Jasper Roberts - Blog

Baconsås till pasta

Godkväll mina vänner!
 
Hoppas er fredag har varit bra? Min lilla familj var inne en sväng hos min svärfar och drack kaffe i eftermiddags, och sen körde vi iväg till glassbaren och fikade på lite glass efter det. Denna mamman skippade dock glassen och syndade... Nej förresten, lyxade med en blåbärsmilkshake istället. Mums!
När vi kom hem insåg jag att jag glömt ta upp kycklingen, som jag skulle haft till den planerade kycklinggratängen, ur frysen så den fick bli omplanering. På middagsbordet hamnade istället en fläskpannkaka gjord på bacon, med lite osötad lingonsylt och aromat till - det enda sättet att äta fläskpannkaka på om man frågar mig! Det var dock ingen som var ledsen för att det blev pannkaka istället om man säger så. ;-) Kycklinggratängen får komma på bordet imorgon kväll istället helt enkelt.
 
Nu så här på kvällskvisten tänkte jag tipsa om ett annat snabbt varadagstips, nämligen pastasås. Något att ha till morgondagens lunch kanske? Snabb och enkelt är alltid perfekt till lunch då i alla fall jag inte har lust att spendera för lång tid vid spisen. 
Detta gjorde jag förra veckan i enlighet med man-tager-vad-man-haver-principen. Ofta blir det bäst så faktiskt, har ni tänkt på det? Jag hade en hög med bacon i frysen och sen tömde jag kylskåpet på lite grönsaker. Sist toppade jag med lite färsk gräslök som jag klippte i trädgården och reultatet blev en fantastiskt god, och enkel pastasås.
 

Baconsås med gräslök

 
4 portioner
 
  • 2 paket bacon
  • 250 gram champinjoner
  • 1 gul lök
  • 1 röd paprika
  • 1 köttbuljongtärning
  • 1 knippe gräslök
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
  • 1,5 dl mjölk
  • salt och peppar
 
  1. Tärna baconet och skiva champinjonerna/häll av dem (om konserv används). Tärna ner paprikan och hacka löken. 
  2. Fräs löken tillsammans med baconet några minuter. Lägg i paprika och champinjoner och låt dem fräsa med ytterligare några minuter.
  3. Häll på matlagningsgrädde och mjölk. Smula ner buljongtärningen och låt såsen koka upp. Klipp ner gräslöken och låt den koka med i ca 2 minuter.
  4. Red till önskad konsistens och smaka sedan av med salt och peppar.
 
Servera tillsammans med en skål nykokt pasta och en sallad. Mums!
 
 
 
Jag passade på att göra ett litet storkok när jag ändå höll på eftersom jag hade ganska mycket bacon hemma. Perfekt mat att lägga i små lådor i frysen som man kan ta fram vid behov. Bara att koka lite pasta till så har man middagen eller lunchen redo inom 10 minuter.
 
Hemmalagad "snabbmat" när den är som bäst!