Powered by Jasper Roberts - Blog

Tomatmuffins

Imorse vaknade jag och var så översugen på att baka, så denna tisdagen blir det en riktig bakdag känner jag! :-) Jag har redan avverkat den första satsen och har ett par till planer i huvudet, men resterande kräver en liten resa till affären då jag inte hade allt hemma. Så jag ska strax köra till affären, men tänkte först dela med mig av receptet på muffinsen jag tog ut ur ugnen för bara en liten stund sen.
 
Matmuffins är något jag bakar så ofta som möjligt, det är perfekt att ha i frysen! När man sen vill ha ett snabbt mellanmål eller frukost är det bara att ta fram en och tina lite snabbt. Varför inte ta med ett gäng till lekplatsen eller någon liknande utflyktsdestination?
 
Idag gjorde jag vegetariska matmuffins, men vill man ha lite protein till så är det bara att servera det till. Dela dem på mitten, bred på lite cream cheese och lite påläggskinka. Supergott!!
 
De har en mild, söt smak av färska tomater och rosmarin, och är dessutom mitt birdag till månadens sötsak på bloggen Söta saker som har muffins-tema denna månaden.
 

Tomatmuffins

 
ca 24 stycken
 
  • 6 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1/2 tsk salt
  • 2 färska tomater
  • 1 dl riven ost
  • 1 msk torkad rosmarin
  • 2 ägg
  • 2,5 dl mjölk
  • 125 gram smält smör
 
  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt i en skål.
  3. Finhacka tomaterna och blanda dem med rosmarin och osten.
  4. Vispa samman ägg och mjölk och rör ner i mjölblandningen tillsammans med smöret.
  5. Tillsätt tomatblandningen.
  6. Fyll muffinsformar till 3/4 och grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter tills de får fin färg.
 
Vill man ha en lite mer kraftig tomatsmak kan man gärna hacka ner 5-6 soltorkade tomater i smeten också. Se bara till att de inte är för blöta om de varit inlagda - torka av dem först.
 
Nu önskar jag er en fortsatt fin tisdag.

 
#1 - - Mårtenssons Kök:

Inte dumt att vakna med sånt sug, det blir ju så mycket gott:)
Matmuffins är perfekta utflyktsmaten, så bra att variera. Vi hade också tänkt slänga in ett bidrag på matiga muffinsar, härligt!