Powered by Jasper Roberts - Blog

Meny vecka 13

Godmorgon! Redan söndag igen!
Hur kommer det sig att helgerna alltid flyger förbi? Tur vi får en extra dag imorgon att njuta av...
 
Synd bara att snön ligger kvar på marken fortfarande. Jag kommer ihåg att på Påskafton för två år sedan satt jag och min son ute på gräsmattan, i shorts och t-shirt, och åt glass i den gassande vårsolen. Jo, faktiskt! Igår var det bara att dra på vinterstället om man skulle ut och trampa i snön och kylan. Kontraster, minst sagt!
 
Igår var det ju Påskafton med all den tillhörande maten, men jag lyckades sköta mig bra ändå. Det är ju fördelen med att inte orka äta så mycket, vare sig man vill eller ej. ;-) Var dock duktig och höll mig borta från allt vad godis och sådant hette, och bakade istället en sockerfri påskdessert i form av en banan- och chokladcheesecake som det kommer komma recept på under dagen. Så jag känner mig jättenöjd!
 
Påskaftons matintag:
 
Frukost: 2 dl filmjölk + 1/2 dl havrefras.
Lunch: 6 sillbitar, 1 ägghalva med 1 msk skagenröra + 1/2 skiva griljerad påskskinka
Mellanmål: ca 2 dl frukstsallad gjord på apelsin, äpple och ananas.
Mellanmål: 1 Tomatmuffin
Middag: 1 prinskorv, 2 köttbullar, 3 sillbitar och ca 1,5 dl Janssons Frestelse.
Kvällsmål: 1 liten bit Banan- och chokladcheesecake + 1 msk Vaniljkesella till.
 
Oftast sover jag länge på morgonen och det finns inte tid för mellanmål mellan frukost och lunch. Då äter jag två mellanmål på eftermiddagen istället. På det sättet får jag ändå i mig det jag ska.
 
Nu är det alltså söndag igen och veckan är slut. Jag planerar ju veckomatsedlar för middagarna här hemma, och på er begäran tänkte jag dela med mig av dem. Så här har min middagsvecka sett ut denna veckan:
 
 
 
 
 
Torsdag: Middag hemma hos min mamma - Köttbullar med potatismos
 
 
Lördag: Påskbuffé
 
 
 
Veckans sockerfria söta:
 

Där har ni min middagsvecka i stora drag, förhoppningsvis kan det kanske ge lite inspiration till några av er där ute. :-)
Nästa veckas meny är redan planerad den också. Här kommer serveras en kasslergratäng, äppelkyckling, fläskfilégryta och sweet chililax bland annat smått och gott. Mycket god mat att se fram emot med andra ord när april äntligen gör sitt intåg!