Powered by Jasper Roberts - Blog

Gulaschsoppa

Tyst och tomt hus... Bara jag och hundarna hemma, så vi passar på att njuta lite av lugnet.
 
Just nu sitter jag här och planerar en inköpslista, jag måste köra och fylla på skåpen och frysen lite. Oftast handlar jag på Willy's i Växjö när jag storhandlar en gång i månaden och sen blir det ICA runt hörnet när kylen behöver fyllas på. Jag försöker planera så mycket som möjligt så man ska slippa springa i affären titt som tätt.
 
Så fort jag är klar med inköpslistan ska jag ha i mig lite lunch. Igår blev jag så himla sugen på soppa, så jag gjorde min version av gulaschsoppa till middag. Det blev en del över så det räcker till lunch idag också: perfekt!
När det kommer till gulaschsoppa så gissar jag att det finns en oändlig uppsjö av olika recept, men så här brukar jag göra min. Jag fyllde frysen med med bland annat denna soppan när jag var tvungen att hålla mig till flytande kost efter min operation. Den är matig, god och väldigt smakrik.
 

Gulaschsoppa



6 portioner
 
  • 500 gram oxkött (högrev, grytbitar eller liknande)
  • 1 stor gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 2 stora morötter
  • 5 fasta potatisar
  • 500 gram krossade tomater
  • 4 köttbuljongtärningar
  • 2 msk paprikapulver
  • 1,5 liter vatten
  • salt och peppar
 
  1. Skala löken, potatisen, morötterna och vitlöken. Tärna potatisen och morötterna, hacka löken.
  2. Tärna ner köttet i små bitar.
  3. Fräs lök och pressad vitlök i lite smör tillsammans med paprikapulvret i en stor gryta.
  4. Lägg i köttet och stek tills det fått stekyta runt omkring. Lägg i potatis- och morortsbitarna.
  5. Häll över de krossade tomaterna och vattnet och låt koka upp.
  6. Lägg i buljongtärningarna och låt soppan koka samman i ca 20-30 minuter.
  7. Smaka av med salt och peppar.
 
 
Servera tillsammans med ett gott vitlöksbröd. Denna gången köpte jag färdiga bröd, men det är ju annars jättelätt att göra egna också om man vill det. I denna familjen är alla fyra precis tokiga i vitlöksbröd, så det gäller att göra ganska mycket. ;-)