Powered by Jasper Roberts - Blog

Chili con salchicha - Chiligryta med korv

Glad påsk allihopa!
 
Har ni några speciella planer för långhelgen? Här ska vi inte göra något särskilt faktiskt, men det blir så klart påskmiddag imorgon. Det hör ju till påsken att i alla fall äta ett ägg eller två och minst en sillbit i alla fall. Jag ska även göra Janssons tänkte jag, för det är bara så gott helt enkelt! Den tänkte jag göra redan idag så slipper jag stå med det imorgon, så det kommer komma upp recept på det lite senare under dagen/kvällen.
 
Ägg och sill i all ära, men man måste äta lite annan mat också ju trots att det är påsk. I tisdags gjorde jag chiligryta här hemma, en av barnens absoluta favoriter! Jag gjorde extra mycket så idag kunde vi ha det till lunch också och det var lika gott idag som alltid. Detta är ett superrecept verkligen med minimalt med kalorier i dessutom.
 

Chili con salchicha


 
6 portioner
 
  • 400 gram falukorv/lättkorv
  • 1 stor gul lök
  • 1 röd paprika
  • 1 burk passerade tomater
  • 4 msk tomatpuré
  • 1 köttbuljongtärning
  • 2 tsk chiliflingor
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 tsk mejram
  • 1 burk vita bönor i tomatsås
 
  1. Skala och hacka löken. Kärna ut paprikan och skär den i bitar. Skär korven i små tärningar.
  2. Bryn löken glansig och rör sedan ner paprikan och korven. Låt bryna tillsammans några minuter.
  3. Lägg i pressad vitlök, tomatpuré, smulad buljongtärning, chiliflingor, mejram och de passerade tomaterna.
  4. Koka grytan utan lock i ca 20 minuter så en del av vätskan kokar in. Rör om ganska ofta!
  5. Smaka av med salt och peppar.
  6. Ta av grytan från plattan och häll i bönorna så det bara blir precis genomvarma.
 
Servera med antingen ris, potatis, pasta eller bara med en bit gott bröd. Det är precis lika gott vilket som. Jag äter gärna min enbart som den är tillsammans med några buketter färsk nykokt broccoli, det passar väldigt bra ihop.
 

#1 - - Mårtenssons kök:

Visst behöver man annat än sill och ägg, även om vi säkert hade klarat oss på det ganska länge:) Janssons är en absolut favorit, det har vi lite då och då, sån mat som vi längtar efter när vi är utomlands.

En glad påsk till dej