Powered by Jasper Roberts - Blog

Ajvarkyckling med ugnsrostade grönsaker

Godkväll i stugorna!
 
Hoppas ni haft en härlig onsdag? Jag har haft fullt upp på nya jobbet nu de sista två dagarna och varit tröttare än vanligt, men det är roligt med allt nytt och spännande!
Jag överlevde dessutom mitt tandläkarbesök igår, även om det var med nöd och näppe! ;-) Ush, vad jag ogillar tandläkaren. Det finns verkligen mycket annat som är roligare jag hellre vill lägga min tid och mina pengar på.
 
Matlagning till exempel! :-)
 
Tänkte ge er ännu ett tips på kyckling. Jag älskar kyckling och lagar kyckling ganska ofta, variationerna är ju näst intill oändliga. Detta är ännu en väldigt väl beprövad maträtt hemma hos mig som alla gillar. Maten sköter sig dessutom alldeles själv i ugnen medan man i godan ro kan syssla med annat och sådan mat är min favortimat!
 

Ajvarkyckling med ugnsrostade grönsaker


 
4 personer
 
  • 500 gram kycklingfilé
  • ca 2 dl ajvar relish
  • 2-3 morötter
  • 1 zucchini
  • 1 stor gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • salt och peppar
 
  1. Skär morötter och zucchini i stavar, löken i klyftor och vitlöken i skivor.
  2. Lägg grönsaker och lök i botten på en ugnssäker form och salta och peppra dem.
  3. Lägg kycklingfiléerna över grönsakerna och bred ut ajvar relishen på kycklingen.
  4. Tillaga i ugnen på 225 grader tills kycklingen är genomstekt.
  5. Skiva kycklingen och servera med ris eller annat gryn.
 
Matlagning kan knappast bli enklare än så här!? Få ingredienser och den sköter sig själv, perfekt när man har lite ont om tid. Givetvis väljer man de grönsaker/rotfrukter man själv tycker om! Ajvaren är väldigt smakrik i sig plus att den ger av sig lite olja, så någon annan kryddning eller fett i formen är inte nödvändigt.
 
På väg in i ugnen:
 
Det var bara för ett par år sedan som jag "upptäckte" ajvar relish, och sen dess använder jag det gärna och ofta! Det är supergott att göra sås av till exempel, som ni kan se här. Brukar ni använda det mycket i matlagning?
 
Nu ska jag slappa lite framför tvn och sen får det nog bli sängen, jag har en tidig morgon framför mig. Tills vi hörs igen... Jag önskar er en trevlig kväll!
 
#1 - - Satu//Me and My Baby Dolls:

Tack för att du kikade in hos mig :) Nu blev jag jätte hungrig av att titta på goda maten här:)
Ha en fin dag

#2 - - Mårtenssons kök:

Ajvar gillar vi mycket, bl.a har vi gjort en laxrätt som var riktigt god.

#3 - - Moma's Kitchen:

Vad gott- jag har pippi på kyckling! Jag brukar göra kall sås på ajvar, gräddfil och finhackad rödlök, favorit under den varmare delen av året!