Powered by Jasper Roberts - Blog

Ugnsstekt kyckling

Godkväll mina vänner!
 
Visst hinner vi med ett litet middagtips till denna sista junisöndagen?
Jag skriver tips snarare än recept faktiskt för detta är ett tips på den allra enklaste kryddningen av hela kycklingbitar man kan tänka sig. I alla sin enkelhet är det dessutom faktiskt också ett av de godaste tycker jag! Det behöver inte alltid vara så komplicerat för att smaka fantastiskt.
 
Som jag sagt innan så äter vi väldigt mycket kyckling här hemma, i alla dess former. Hela kycklingdelar av något slag brukar jag alltid ha i frysen, lite som nödmat. Ni vet, man har inget planerat, eller glömt ta upp köttet ur frysen som man hade tänkt laga, eller så orkar man helt enkelt inte laga mat just den dagen.
Visst känner vi alla igen oss i det!? När sådant händer är det väldigt lätt att ta till något mindre nyttigt vid sådana tillfällen - hämtpizza, hamburgare och pommes eller liknande. Missförstå mig inte nu: jag äter både hämtpizza, hamburgare och pommes någon enstaka gång ibland och helt och hållet utan dåligt samvete! Allt med måtta som jag alltid säger! Ugnsstekt kyckling på detta viset är dock ett annat förslag/alternativ till den mindre nyttiga hämtmaten när man har bråttom/är orkeslös.
 
Det här är helt enkelt perfekt "lat-mat" som ändå är hälsosam!
 

Ugnsstekt kyckling

 
 
  1. Blanda samman två delar olja och en del soja.
  2. Pensla blandningen på kycklingdelarna och krydda sedan med rikligt med kycklingkrydda.
  3. Lägg i en ugnsform och stek i ugnen på 225 grader i ca 1 timme
 
Servera tillsammans med kokt ris och en sallad.
 
Tips!
Skär lite grönsaker i grova bitar och släng ner i formen tillsammans med kycklingen! Personligen brukar jag använda gul lök, paprika, lite färska champinjoner och zucchini, eller vad jag nu har hemma just för tillfället.
Jag brukar sedan äta kycklingen enbart tillsammans med de ugnsstekta grönsakerna och har således en komplett måltid utan någon som helst anstränging från min sida. 
 
 
 
 
 

#1 - - eva:

Dette er en av de beste middagene som jeg har smakt på lenge:-)) Tok med de løk,paprika, squash og kolber med mais! Knallgodt!!!

Svar: Vad roligt att höra Eva! :-)
Jessica Fransson