Powered by Jasper Roberts - Blog

Fyllda isterband i tomatsky

Hej där ute!
 
Idag har jag varit riktigt effektiv ska ni veta. Jag har furit runt som en liten tok och rensat ut bland alla barnens leksaker och andra prylar och sedan storstädat på deras rum. Det har tagit mig mer eller mindre hela dagen faktiskt - det var minst sagt hög tid! Det är inget vidare roligt att göra, men det är väldigt skönt nu när det är gjort! Nu är det bara garderoberna som behöver rensas ut (igen) också, men det sparar jag till en annan dag för nu vill jag inte mer. ;-)
 
Igår var vi ju på min söta lilla brorsons 3-års kalas, som ni som följer mig på Instagram (@trolljess) redan sett bilder av. Det bjöds på både den ena och det andra precis som sig bör på ett kalas - gräddtårta, chokladbollar, kakor och muffins. Givetvis ingick det även en hel del paketer och en massa lek och bus barnen emellan.
Efter kalaset tittade vi in hos mina älskade morföräldrar en stund. Vi fick kaffe och fika även där, så jag kan inte direkt påstå att jag var nyttig i mitt matintag igår om man säger så... Det är dock inget som jag bryr mig så mycket om faktiskt, med tanke på att det är ytterst sällan det händer. Nåväl, fikat övergick in på kvällstimmarna och mormor tyckte att vi kunde stanna på middag också, vilket vi då så klart gjorde. Mormor grillade smaskiga tjocka revben till oss som jag åt tillsammans med smaskig sallad och lite citronmajonnäs. Riktigt mums!
 
På tal om mormor så ska ni här få ett middagstips direkt från henne. Detta är mat som jag är uppvuxen med, som min mormor gör, och som min mamma gör, och som även jag således gör. Jag pratar om Isterband. Isterband ska man tydligen äta stekta och tillsammans med dillstuvad potatis sägs det om man bor och kommer härifrån Småland... Jag tillagar dem dock på ett helt annat sätt, precis som mormor och mamma lärt mig!
 

Fyllda isterband i tomatsky

 
 
4 portioner
 
  • 4 st isterband
  • 6-8 msk bostongurka
  • 1 gul lök
  • 1 dl ketchup
  • 4 dl vatten
 
  1. Lägg isterbanden i en ugnssäker form och skåra dem.
  2. Finhacka löken och fyll sedan isterbanden med hackad lök och bostongurka.
  3. Blanda samman ketchup och vatten och häll det i formen.
  4. Tillaga isterbanden i ugnen på 225 grader i ca 25 minuter.
 
Servera dem tillsammans med kokt potatis och tomatskyn. Jag hade ingen lök i denna gången eftersom min son vägrar äta dem då, men det ska vara lök i också - helt enligt mormors direktiv!
 
 
Tips!
 
Isterband är ju inte direkt den nyttigaste korven man kan äta - den brukar oftast bara innehålla 25-35% kött. Personligen går jag efter "allt med måtta" som måtto, och för mig är det helt ok med att äta sådan här mat ibland! Tillåter dock inte samvetet ett enstaka isterband vid väl valda tillfällen? Ja, då rekomenderar jag att ni väljer en annan sorts korv, men hög kötthalt! Smaken blir givetvis inte exakt densamma, men det är gott ändå! Prova gärna exempelvis med ett kryddstark korv som bryter fint mot gurkan och lökens sötma. 
 
Vad gäller ketchupen så brukar jag köpa Felix ketchup. Det finns en som är sötad med stevia som numera är stående på min inköpslista.
 
 
I vårt hus går det åt mängder med ketchup verkligen - mina ungar kan nästan äta det till vad som helst. Då tycker jag det är bra att det finns ett nyttigare alternativ till originalet! Har ni smakat den? Inte? Prova vet jag! Smaken skiljer sig inte alls mycket från Felix vanliga tomatketchup.
 
Nu önskar jag er en fortsatt härlig söndagskväll. Jag ska ut i köket nu och göra fiskbiffar till middag tänkte jag. Vad ska ni äta ikväll?
Imorgon återkommer jag med en ny veckomatsedel! På återseende mina vänner!