Powered by Jasper Roberts - Blog

Meny vecka 30

Godmorgon denna sista måndagen i juli månad...
 
Idag är jag ett helt år äldre, och augusti infaller dessutom denna veckan. Känns minst sagt lite bittert om jag ska vara ärlig. Inte åldern, men månaden... Jag älskar verkligen sommaren och är helt övertygad om att jag inte hade saknat vintern alls om vi inte haft någon... Sommaren försvinner alltid med andra ord förbi alltför snabbt för mig, och nu när jag fyllt år så vet jag att hösten stundar. Jag tycker visserligen om hösten också, den är ganska mysig (om än lång), men det finns inget som slår sommaren och varma soliga dagar. Jag vet redan nu att jag kommer sakna dem lika mycket som varje år...
Vi har ju dock först och främst hela augusti framför oss också, så än behöver vi inte lägga undan sommarkläderna och plocka fram fleecen. Vi behöver heller inte plocka fram de lite tyngre, mustiga grytrecepten ännu, utan ännnu kan vi njuta av grillat och goda, lätta måltider ett litet tag till. Så se nu till att mjölka ur denna sista stundande sommarmånaden allt vad ni kan i matväg!
Här kommer några förslag på vad som kan serveras till middag i veckan. Kanske hittar ni både en eller två maträtter som ni vill prova? Om inte så kika gärna igenom mina gamla menyer där det finns massor med andra tips och idéer på middagsmat och lite annat smått och gott! 
 

Matsedel vecka 30

 
Måndag: Sommarkorv
 
 
Tisdag: Lax med örttäcke till bönsallad och kall romsås
 
 
 
 
Torsdag: Köttfärssås med chili och ananas
 
 
Fredag: Grillad fläskfilé med potatissallad och mangosalsa
 
 
Lördag: Grillad kycklingfilé och rostade marinerade grönsaker
 
 
Söndag: Schnitzel med stekt potatis
 

Jag fyllde ju år igår, så det har bakats en del i veckan. Bland annat har det blitit Kanelsnurror, de absolut godaste Chocolate Chip Cookiesen och även en supergod långpannekaka med choklad och hallon. Alla de recepten kommer så klart dyka upp inom kort de också, men först börjar vi med tårtan! En klassisk god gräddtårta med smak av blåbär! Blåbär är det bästa jag vet och ett absolut måste i någon form när jag fyller år och denna gången hamnade de på tårtan som är en lite nyttigare version än den traditionella gräddtårtan.  
 
Veckans sockerfria söta
 
Med det mina vänner önskar jag er en riktigt bra vecka! Kanske är det för många av er sista semesterveckan för i år, så till er säger jag - njut extra mycket! Det är ett helt år tills nästa gång. ;-)
Vad som dock inte kommer ta slut är nya middagtips från min sida, och jag hoppas att ni fortsätter kika in här i mina lilla hörna även denna vecka. Det kommer bjudas på en hel del smaskigheter nämligen!
 
På återseende!