Powered by Jasper Roberts - Blog

Bönsallad med vitlöksvinegrette

Godmorgon onsdag!
 
Nu är det redan mitt i veckan igen, kan ni hålla med om att tiden går ofantligt snabbt!?
Idag ska jag jobba igen, några timmar i alla fall och sen efter jobbet är det mat, mat, mat som gäller. Jag måste matsedelsplanera och har tänkt att göra det idag. Igår inventerade jag frysen dessutom, så jag vet vad jag har och inte har inför kommande storhandling som är tänkt ska ske efter matsedelsplaneringen. Jag brukar försöka gå igenom frysen ordentligt någon gång då och då så inget blir för gammalt. Ofta blir det annars att jag bara fyller på den och liksom glömmer bort vad som redan fanns, och det är ju ganska onödigt.
Vad det blir för mat ikväll måste också planeras, jag har inte gjort det än. Kan ni kanske ge mig något bra tips? Ni kan väl berätta vad ni själva ska äta ikväll? Just nu är jag ganska sugen på fisk, så det blir med stor sannolikhet en fiskrätt... Eller kanske räkor? Räkor hade varit gott...! Vi får se.
 
Nåväl, nu till morgonens lilla tips. Tycker ni om bönor? Något av det absolut bästa jag vet verkligen är edamamebönor, eller sojabönor! Jag äter dem gärna som godis om jag ska vara ärlig - bara förvällda i lättsaltat vatten och sen äta dem som godis. Mums!!!
De är även goda annars att ha i sallader, har ni hunnit prova min tomat- och edamamesallad än? Jätteenkelt, men jättegott verkligen. Jag rekommenderar er att prova om ni inte gjort det! På tal om tips på sallader med edamamebönor, så kommer här dessutom ett annat, som är precis lika gott!
 

Bönsallad med vitlöksvinegrette

 
4 portioner
 
  • 250 gram frysta edamamebönor
  • 1 burk stora vita bönor
  • 3-4 rädisor
  • 2 msk rapsolja
  • 1 msk vitvinsvinäger
  • 1-2 vitlöksklyftor
 
  1. Förväll edamamebönorna i lättsaltat vatten. Häll av dem och låt dem svalna.
  2. Häll av de vita bönorna och spola av dem i kallt vatten. 
  3. Skiva rädisorna tunt.
  4. Blanda samman olja, vinäger och pressad vitlök efter smak. Smaka av med lite salt och peppar.
  5. Blanda samman alla ingredienserna i en skål. Låt gärna stå en liten stund, och blanda sedan om innan servering.
 
Gott till nästan vilken mat som helst. Passar fint till både kött, kyckling och fisk.
 
Tips!
Ät bönsalladen som en rätt i sig! Bönor är sprängfyllda med nyttiga proteiner och är väldigt mättande. Perfekt som en lättare lunchmåltid eller varför inte mellanmål!

#1 - - Jennie:

Vi äter fiskburgare och till det röra med räkor. Mums!

Svar: Gott!! :-D
Jessica Fransson