Powered by Jasper Roberts - Blog

Potatis- och tonfiskgratäng

Hej mina kära läsare!
 
Jag vaknade för en liten stund sedan med ett ryck på soffan, för andra dagen i rad ska tilläggas! Jag har varit så trött de sista dagarna verkligen - misstänker att det är "snötrötthet". Brukar bli sådan här vid denna tiden på året... Önskar med hela mitt hjärta att snön ville smälta bort och det helst igår.
Nu vet jag ju dock av erfarenhet att snön snällt kommer ligga kvar i några månader, så det är bara för mig att gilla läget. Ps. Nej, jag kommer inte klaga på snön i vartenda inlägg framöver, jag lovar. ;-)
 
Vi går raskt över till något mycket roligare helt enkelt! Vad då? Ja, men mat så klart! 
Idag tipsar jag om en riktig gammal goding när det kommer till min familj och framför allt min släkt. Detta är en gratäng som jag första gången åt hemma hos en av mina mostrar, och den har sen dess även lagats hemma hos min mamma och många gånger hemma hos mig. Exakt var min moster fått idén ifrån har jag ingen aning om, men jag vet att det är ofantligt gott! Perfekt enkelt vardagsmat helt enkelt!
 

Potatis- och tonfiskgratäng

 
6 portioner
 
  • 1 kg fast potatis
  • 3 burkar tonfisk i vatten
  • 3 påsar bearnaisesås (pulver)
 
  1. Skala och skiva potatisen i ganska tunna skivor (ca 0,5 cm). Koka dem i lättsaltat vatten i ca 10 minuter - de ska bli mjuka, men inte gå sönder.
  2. Koka bearnaisesåsen enligt anvisningarna på förpackningen.
  3. Lägg en tredjedel av potatisen i en ugnssäker form och varva med tonfisken och såsen. Upprepa två gånger, så det bli två lager tonfisk och tre lager potatis. Avsluta med sås på toppen.
  4. Gratinera i ugnen på 225 grader i ca 20 minuter tills gratängen fått fin färg.
 
Servera tillsammans med en god sallad.
 
 
Tips!
Vill man inte använda halvfabrikat så går det givetvis jättebra att göra sin egen bearnaise! Detta sättet är dock ett superbra alternativ en vardagskväll när orken kanske tryter och man vill ha maten snabbt på bordet!

#1 - - Marianne:

Supergod, själv gör jag den när jag har kokt potatis från dagen innan. Ett xtra plus om det finns dill hemma att ha i hollandaisesåsen vilken jag föredrar till tonfisk. MMM

#2 - - Marianne:

Ojdå glömde pricken över i, riven ost över!