Powered by Jasper Roberts - Blog

Kycklingfilé i dijon- och basilikasås

Hej igen!
 
Har ni haft en bra första advent? Mysigt med tända ljus och goda fikor? Det hoppas jag att ni haft i alla fall, för det har vi. Vi var nere med barnen på julsklytningen och träffade tomten bland annat och sen köpte vi med oss lite glögg hem från affären som vi fikade på när vi kom hem. Till glöggen hade vi så klart pepparkakor, det måste man ju faktiskt ha om man ska dricka glögg tycker jag! Håller ni inte med?
 
Ikväll sen gjorde jag köttfärssås och pasta på barnens begäran. Ni som följer mig på Instagram har redan fått en liten tjuvkik på min köttfärsås. Ni andra? Kika gärna in! Ni hittar mig om ni söker efter
 

@vardagsmatalajess

 
Ibland är det riktigt gott med köttfärssås verkligen, men jag personligen kan inte äta det för ofta bara, för jag tröttnar lätt på det. Vill ni dock ha det allra godaste receptet på just krämig köttfärssås så har jag det förstås! 
 
Vill ni äta just köttfärssås utan kanske något i kycklingväg? Ja, då kommer här ett av mina favoritsätt att tillaga just kyckling på! Som ni kanske förstått vid det här laget så fullkomligt älskar jag både dijonsenap och framför allt basilika! Vad kan då vara bättre än att kombinera de två? Tja, inte mycket kan jag meddela! Detta är en rätt ni bara måste prova!
 

Kycklingfilé i dijon- och basilikasås

 
 
4 portioner
 
  • 4 kycklingfiléer
  • 1 stor tomat
  • 4 msk basilika
  • 3 msk dijonsenap
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
  • 2 dl creme fariche
  • 2 vitlöksklyftor
  • salt och peppar
  • ca 2 dl riven ost
 
  1. Bryn kycklingen runt om och lägg dem sedan i en ugnssäker form.
  2. Blanda samman matlagningsgrädde, creme fraiche, pressad vitlök, dijonsenap och 3/4 av basilikan. Smaka av med salt och peppar. Häll såsen över kycklingen.
  3. Skriva tomaten och lägg skivorna uppepå kycklingen. Strö över den sista av basilikan.
  4. Toppa kycklingfiléerna med den rivna osten. 
  5. Gratinera i ugnen på 225 grader i ca 25-30 minuter, tills kycklingen är genomstekt och gratängen fått fin färg.     
 
Servera tillsammans med förvällda haricot verts och eventuellt potatis eller potatismos. 
 
 
Ha nu en lugn och skön söndagskväll mina vänner, så ses vi imorgon!
Imorgon är det nämligen måndag och jag återkommer som vanligt med en veckomatsedel, så den får ni inte missa! Kram på er!