Powered by Jasper Roberts - Blog

Hemmagjord rödbetssallad

Godmorgon mina vänner!
 
Ja, jag vet att det nästan börjar närma sig lunch vid det här laget, men eftersom jag är ledig idag så har jag och barnen tagit sovmorgon! Vi har ganska nyligen avslutat frukosten och vi sitter fortfarande i pyjamas alla tre. Härligt!
Jag har jobbat ganska mycket den sista veckan, så idag tänkte jag se fram emot att bara vara hemma och ta det lugnt tillsammans med barnen. Mysa i soffan framför Röjar Ralf som de båda just nu säger att de vill titta på. Jag funderade även på att baka lite när jag ändå har hela dagen på mig, jag är sugen på att baka lite mellanmålsbullar då jag inte haft några i frysen på ett tag... Ja, vi får se vad jag hittar på!
 
Nu går ju tiden med stormsteg mot jul verkligen, och snart blir det julbord så det står härliga till! Jag älskar verkligen julmat - ja, egentligen alla former av plockmat där man själv bestämmer vad man vill, och inte vill, ha på sin tallrik. Just julbordet borde ju vara den ultimata buffén eller vad säger ni?
Alla har vi ju våra favoriter på julbordet, eller hur? Personligen tycker jag allra bäst om janssons fretstelse, min mormors hemmastoppade korv, brysselkålen och rödbetssalladen! Mums! Mums! Mums! Mormors korv är godast att äta som den är, brysselkålen vill jag gärna låta bada i stark senap och rödbetssalladen, ja, den är som allra godaste till en bit kalvsylta eller köttbullar! Röbetssalladen får dessutom allra helst vara hemmagjord för det är ju faktiskt busenkelt att göra sin egen!
 

Hemmagjord rödbetssallad

  •  500 gram rödbetor
  • 2 dl matlagningsyoghurt
  • 2 msk flytande honung
  • 0,5 msk ingefära
  • salt och peppar
 
  1. Skala och koka rödbetorna i lättsaltat vatten tills de blir mjuka. Häll av vattnet och låt rödbetorna svalna.
  2. Riv rödbetorna grovt på rivjärna eller hacka dem i fina stavar. 
  3. Blanda ihop matlagningsyoghurt, honung och ingefära. Rör ner rödbetorna och smaka av med salt och peppar.
 
Servera på julbordet tillsammans med resten av julens läckerheter!
Kan ni inte vänta till jul? Gör en sats rödbetssallad redan idag och göra goda köttbullemackor till kvällsmat vet jag! 
 
Tips!
Man kan så klart byta ut matlagningsyoghurten mot creme fraiche eller gräddfil om man vill. Eller varför inte ersätta den med naturell lättyoghurt för ett smalare alternativ? Tänk bara på att lättyoghurten är lösare i konsistensen så minska med en halv deciliter först och späd sedan istället evetuellt ut med lite mer efter hand.