Powered by Jasper Roberts - Blog

Kryddig pastagratäng med chorizo

När jag går in här på bloggen för första gången under dagen vill jag spontant alltid säga godmorgon! Snabbt inser jag oftast dock att det inte är morgon länge, så jag får väl säga god förmiddag istället.
 
God förmiddag på er!
 
Faktum är att idag är det senare än det brukar vara för jag och barnen försov i hela en och en halv timme idag! Nu hade vi som tur var "bara" förskoletiden att passa, så det var ju inte hela världen egentligen. Vi vaknade nästan på minuten den tiden de egentligen ska lämnas på förskolan så det var bara att ringa dit och säga att vi kom senare.
Nu är de i alla fall där och leker med sina kompisar en stund. Själv sitter jag och äter frukost som idag består av en liten skål havrefras med mjölk. Jag äter nästan aldrig flingor, men när jag väl gör det är det alltid havrefras. De är de enda flingorna jag tycker riktigt mycket om.
 
Nog om frukost nu dock, man måste ju ha riktig mat också, eller hur!?
Idag tänkte jag börja med att bjuda på ett recept på en jättegod pastagratäng med krov i. Vi åt den här till middag i onsdags, och sen har jag ätit den till lunch i veckan också. Pasta är ofantligt mättande för mig nu, så det är inte mycket jag orkar på en gång. Pasta är dock min favoritmat faktiskt, och den här gratängen är inget undantag!
 

Kryddig pastagratäng med chorizo

 
6 portioner
 
  • ca 500 gram kokt pasta
  • 3 stycken chorizokorvar
  • 1 stor gul lök
  • 1 gul paprika
  • 0,5 zucchini
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
  • 1 dl mjölk
  • 100 gram cream cheese
  • 1 hönsbuljongtärning
  • 2 vitlöksklyftor
  • 3 msk ajvar relish
  • 1-2 tsk sambal oelek
  • 1 msk tomatpuré
  • riven ost
 
  1. Skiva korven, hacka löken och strimla paprikan och zucchinin. Fräs allt tillsammans med pressad vitlök i en stor gryta eller stekpanna (stor nog för att pastan ska få plats sen).
  2. Tillsätt ajvar relish, sambal oelek (efter smak) och tomatpuré och rör runt. Tillsätt cream cheesen och låt den smälta in i korvröran.
  3. Häll sedan på matlagningsgrädde, mjölk och smulad buljongtärning. Låt koka upp och småputtra ihop i några minuter. Smaka av med salt och peppar.
  4. Lägg sedan ner pastan i grytan och rör om väl så såsen täcker all pasta.
  5. Häll över allt i en ugnssäker form och strö riven ost över. Gratinera i ugnen på 225 grader tills osten smält och fått en fin gyllene yta.
 
Servera tillsammans med en god sallad.
 
Ett tips är att variera grönsakerna till vad man själv tycker om. För övrigt måste givetvis inte paprikan vara just gul, men den gula paprikan är mitt sätt att "lura" min son. Han äter paprika så länge han inte ser den nämligen, och den gula paprikan "försvinner" i denna gratängen då den inte syns i den orangegula såsen. ;-)
Tycker man inte om för stark mat så tar man mindre sambal och ajvar, eller så tar man mer om man vill ha en riktig kick i gratängen. Den angivna mängen är lagom för vår familj helt enkelt.
 
Nu får jag önskar er en trevlig tisdag!
Jag återkommer undan dagen med receptet på den amerikanska äppelkakan som bakades här i helgen. På återseende!

#1 - - Satu//Me and My Baby Dolls:

Hej vännen! Tyvärr sålde jag båda plattorna igår, dom gick superfort! :-/ Hur mår du annars?

Svar: Attans också! Inget att göra åt! :-)Tack, det är bara bra! Kram
Jessica Fransson

#2 - - Sara på Vardag.nu:

Pastagratäng är alltid poppis. Gott med chorizo i kan jag tro! :)

#3 - - gabriella figgé:

Hej Jessica..
Jag undrar om pastan ska vara kokt,eller om den är okokt och tillagas tillsammans med gratängen i ugnen...
Tack för jätte goda recept och enorm inspiration..

Svar: Jag koka pastan innan jag lägger ner den i formen! :-) Tack själv för att du läser! :-)
Jessica Fransson